Kvitsøy kommune beklager merarbeidet og ulempen dette medfører for våre kunder.
Neste gang du mottar faktura fra Kvitsøy kommune, vil den komme på papir. Du må derfor logge deg inn i nettbanken og opprette ny betalingsavtale med kommunen.
Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om eFaktura og AvtaleGiro. Kvitsøy kommune sender ut mange fakturaer i posten hvert år. Dersom vi øker bruken av eFaktura og AvtaleGiro, vil forbruket reduseres betydelig
Husk at avtalene opprettes og endres i din egen nettbank. Ta kontakt med banken din hvis du trenger hjelp.
Mer om eFaktura
eFaktura:
Med eFaktura kommer regningen ferdig utfylt til nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å bekrefte betalingen. Du kan betale regningene dine hvor som helst og når som helst, og du har full oversikt over betalte og ubetalte regninger.
Avtalen gjelder for alle kommunale tjenester
Hvis du har eFaktura-avtale med kommunen, vil alle fakturaer fra kommunen (eiendomsgebyrer, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i banken. Du kan klikke på eFakturaen i nettbanken for å se hva du betaler for.
Fordeler:
- Du får regningene dine rett i nettbanken din, ferdig utfylt.
- Du har full kontroll over regningene. Når du får en ny regning, får du beskjed.
- Du kan betal regningene dine hvor som helst, når som helst.
- Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe den.
- Du trenger ikke å forholde deg til lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon.
Hvordan oppretter du avtale?
Din faktura har et referansenummer. Avtale for eFaktura kan du opprette på to måter:
- Enten ved å godkjenne avtale om eFaktura når du betaler fakturaen i nettbanken, eller
- ved å søke opp Kvitsøy kommune blant tilbyderne av eFaktura når du søker etter kommunen i nettbanken.
Vær oppmerksom på at referansenummeret for din eFaktura er knyttet til kundenavnet på fakturaen. Betaler du en faktura i noen andre sitt navn via din egen nettbank vil derfor alle faktura som sendes i vedkommende sitt navn komme i din nettbank som e-faktura dersom du oppretter dette.
Mer om AvtaleGiro
AvtaleGiro:
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato.
Gjelder alle kommunale tjenester
Dersom du lager avtale om AvtaleGiro med kommunen, gjelder den alle tjenester levert av kommunen. Tidligere kunne du ha ulike avtaler, alt etter tjeneste som ble levert, men dette er nå endret.
Fordeler:
- Du har full oversikt og kontroll over regningene dine, selv om trekkene blir gjort automatisk av banken.
- Du kan motta et varsel før pengene trekkes på konto. Varselet viser spesifisert beløp og dato for betaling.
- Du kan enkelt endre eller stoppe betalingen. Dette gjør du i nettbanken eller ved at du kontakter banken.
Hvordan oppretter du avtale?
Avtale for AvtaleGiro oppretter du enten ved å:
- Godkjenne avtale om AvtaleGiro når du betaler fakturaen i nettbanken, eller
- ved at du kontakter banken din, og oppgir referansenummeret som du finner på fakturaen.
Vær oppmerksom på at referansenummeret for din avtalegiro er knyttet til kundenavnet på fakturaen.
AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura
Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varselet blir sendt som eFaktura rett inn i nettbanken din.