Oppdeling av grunneiendom
Resultatet danner grunnlag for registrering i matrikkelen, hvor den nye grunneiendommen blir tildelt et eget gårds- og bruksnummer. Matrikkelen er det offentlige registeret over fast eiendom, med bygninger, bosteder og adresser.
Søknad
Du må varsle naboer og gjenboere om den planlagte oppdelingen. Nabovarsel kan gis på tre måter; enten ved e-post, personlig oppmøte eller ved rekommandert sending.
Når søknaden er godkjent, sender du rekvisisjon av oppmålingsforretning til kommunen. Rekvisisjonen skal være skriftlig på skjema fastsatt av Kartverket.
Kommunen har plikt til å behandle søknaden din innen tre uker etter at søknaden er mottatt. Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen de tre ukene har gått og ingen nabo eller gjenboer har protestert, kan du regne tillatelse som gitt.
Dersom søknaden inneholder en dispensasjon fra bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven, skal kommunen behandle søknaden din innen 12 uker.
Når søknaden er godkjent og du har rekvirert oppmålingsforretning, vil kommunen foreta oppmåling og registrere den nye grunneiendommen i matrikkelen. Dette skal skje innen 16 uker, dersom det ikke er avtalt noe annet med deg.
Kommunen varsler om når oppmålingsforretningen skal foregå. Varselet sendes til deg som eier av eiendommen, til naboer og ev. andre berørte parter.
Når eiendommen er matrikkelført, mottar du bekreftelse på dette.